عمر مفید قطعات ماشین

خودروها از هزاران قطعه تشکیل شده اند. قطعات مصرفی خودرو ها عموما باید در یک زمان مشخص شده تعویض شوند. برخی دیگر از قطعات شاید هیچ وقت نیاز به تعویض نداشته باشند مگر اینکه بر اثر تصادف و یا اتفاقات دیگر آسیب ببیند.
عمر مفید قطعات ماشین

دانستن عمر مفید قطعات بیشتر به کار کسانی می آید که دنبال خرید و فروش ماشین های دست دوم هستند. فروشندگان خودرو در زمان خرید و فروش خودرو بیشتر به سلامت ماشین دقت می کنند تا مقدار کیلومتر طی شده با ماشین. حتی خودروهایی که در پارکینگ و بدون استفاده هستند هزینه و استهلاک خود را دارند.

در این مطلب درباره عمر مفید قطعات خودرو صحبت می کنیم.

دیسک ترمز:

  • بیشتر خریداران خودرو های دست دوم فقط به لنت خودرو توجه می کنند و با تعویض آن سعی در بهبود کیفیت ترمز خودرو دارند و به دیسک توجهی ندارند. عمر مفید دیسک ترمز تقریبا بین 150 تا 200 هزار کیلومتر است. 
  • تعویض لنت خودرو شاید باعث بهبود کیفیت ترمزگیری خودرو شود ولی توجه نکردن به دیسک ترمز و اکتفا به تعویض لنت باعث می‌شود به جای کم شدن روغن ترمز به دلیل تمام شدن لنت، روغن اضافی درون مخزن ترمز ریخته شود تا کسری دیسک ترمز را جبران کند. همین امر باعث روشن شدن کم و زیاد چراغ P یا I بروی کیلومتر شمار می شود که دلیلش تمام شدن یا آسیب دیدن دیسک چرخ است. در بعضی مواقع حتی دیده شده است که به دلیل تمام شدن دیسک ترمز و رسیدن به آهن چرخ، صدای ناهنجاری شنیده شده و بوستر ترمز نیز آسیب دیده است. پس بدانید و آگاه باشید که سلامت یک ماشین مدل پایین دلیل بر تمام نشدن این قطعه بسیار مهم نیست.

 

مخزن اگزوز خودرو:

  • مخازن اگزوز خودروها در تمامی شرایطی 150 هزار کیلومتر بیشتر عمر مفید ندارند. در صورتی که خودرو شما حتی کاتالیزور هم داشته باشد، عمر مفید این قطعه 80 هزار کیلومتر در بهترین شرایط است. در بعضی مواقع  تور های داخلی اگزوز هم باعث پایین آمدن شتاب و مصرف بالای سوخت می‌شود. خودروی‌هایی که بالای 10 سال کار کرده اند، احتمال خرابی و سوراخ شدن مخازن اگزوز آن ها بسیار بیشتر است.

 

ایراد در پمپ بنزین:

  • یکی از دلایل پایین آمدن شتاب خودروهای کارکرده، پمپ بنزین نصب شده در داخل باک خودرو است. در بیشتر موارد حتی اگر به تعویض شمع، وایر و فیلتر هوا هم بپردازید متاسفانه باز هم تاثیر زیادی ندارد. در واقع در صورت نیم سوز بودن این قطعه ماشین ریپ زده و با کمترین تجربه متوجه مشکل می‌شویم. 
  • در بهترین شرایط پمپ بنزین خودرو 120 هزار کیلومتر عمر مفید دارد، در شرایط گرم آب هوایی و بهره گیری از اجناس بی کیفیت، این عمر مفید به 50 هزار کیلومتر هم کاهش می یابد.  
  • اگر مدل خودرو شما پایین است و کارکرد خوبی دارد ولی رضایت بخش نیست این موضوع به خرابی پمپ بنزین بر می گردد که قادر به تغذیه درست و به موقع موتور نیست.

 

کاسه‌های چراغ:

کاسه چراغ خودروها در بهترین شرایط جوی آب و هوایی 5 سال روشنایی خوبی دارند. بهترین چراغ های موجود در بازار که مربوط به خودرو های آلمانی می باشد، در بهترین حالت 10 سال عمر می کند. به علت برخورد مستقیم آفتاب به شیشه و تلق چراغ‌ها کدر شده و 20 الی 30 درصد از روشنایی نور ماشین کاسته می‌شود. یکی از علامت های خرابی چراغ، تیره و کدر شدن شیشه چراغ است.

استپر خودرو:

یکی از قطعه های ماشین استیپر هر خودرو است، وظیفه استپر تنظیم دور موتور ترمز و روشن کردن کولر در مواقع خاص می باشد. بیشتر رانندگان وقتی عقربه دور موتور به 1000دور می رسد به این نتیجه می رسند که این قطعه مشکلی ندارد ولی ممکن است در سبقت ها و ترمز های ناگهانی به علت بهره گیری از جنس های بی کیفیت استپر دچار مشکل شود.

 رادیاتور

  • معمولا خودروهایی که بالای 10 سال عمر دارند با وجود کارکرد کم و بدنه سالم در بیشتر مواقع دیده شده در فصل سرما گرمایش خوبی ندارند. علت بروز این مشکل به رادیاتور پشت داشبورد بر می‌گردد که به خاطر عمر بالای ماشین رسوب گرفته و آب گرم حرکت خوبی نداشته و به همین دلیل گرمایش اتاق خوب نبوده که می‌توان با تعویض و اطمینان از درست بودن ترموستات مشکل را در زمستان حل کرد.

 دریچه‌های کولر

آلوده ترین قسمت هر خودرو دریچه کولر است. در تابستان به علت استفاده و مرطوب بودن محفظه مکان مناسبی برای بروز و رشد باکتری است. بهتر است هر چند وقت یکبار دریچه ها را تعویض یا ضد عفونی کنید.

 ماهک زیر دسته دنده

  • ماهک یکی از قطعه های مهم خودروهای دنده ای است که به علت کار کردن زیاد دچار مشکل می شود. اگر مدل خودرو شما پایین است و از شل بودن دسته دنده شکایت دارید، مشکلی به وجود نیامده است. به راحتی و با تعویض یک قطعه ساده این مشکل حل می‌شود.

به طور کلی توجه به قطعات مصرفی خودرو و تعویض به موقع آنها به سلامت خودروی شما کمک می کند.

اگر به نظافت خودرو خود اهمیت می دهید این مطلب را بخوانید

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)