تاریخچه ماشین در ایران

یکی از اختراعات بشر که نقش بسزایی را در زندگی مردم ایفا کرده اختراع خودرو بوده است. در ایران و سایر کشور های جهان دیگر خیابانی پیدا نمی شود که خالی از ماشین باشد. در ادامه با تاریخچه ی خودرو در ایران با ما همراه باشید.
تاریخچه ماشین در ایران

تاریخچه خودرو در ایران دارای سابقه‌ای چندین ده ساله است که در طی این مدت با فراز و فرودهایی رو به رو بوده است.

قبل از اختراع اتومبیل ثروتمندان از کالسکه، وسیله‌ای که بیشترین شباهت را به اتومبیل داشت استفاده می کردند. کالسکه از زمان ناصرالدین شاه رواج پیدا کرده بود. نیروی محرکه ی این وسیله ی نقلیه از چهارپایان تامین می شد.

مظفرالدین شاه قاجار که اولین بار در سال ۱۲۷۹ به کشور بلژیک سفر کرده بود با اتومبیل آشنا شد. مظفرالدین شاه نتوانست این خودرو را نادیده بگیرد و اتومبیلی را همراه خود به ایران آورد.

جالب است بدانید که اتومبیل فورد بود که برای اولین بار توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد ایران شد و به «کالسکه دودی» معروف بود چرا که از این ماشین دود زیادی خارج می‌شد. در آن زمان مردم برای دیدن این اتومبیل به میدان مشق که باغ ملی فعلی است می رفتند. همزمان با توسعه زندگی شهر نشینی وارادات خودرو از سال 1300 هجری شمسی افزایش پیدا کرد. در آن سال‌ها بیشتر ماشین‌ها از کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا وارد ایران می‌شد.

اولین ماشین‌هایی که در ایران ساخته شد:

اولین اتومبیلی که در ایران ساخته شد «پیکان» بود که در سال 1346 روانه بازار شد و در «کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال» تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان به تولید می‌رسید.

در سال‌های بعد از تولید پیکان، تولید اتوبوس، وانت و مینی بوس آغاز گردید پس از آن در سال ۱۳۴۷ ماشین «ژیان» در کارخانه ساپیا تولید شده و روانه بازار شد. تولید این ماشین‌ها تا پایان سال ۱۳۶۰ ادامه داشت.

نکاتی در مورد تاریخچه ماشین در ایران

بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران، شرکت ایران خودرو است. این شرکت در سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال ثبت گردید. اولین ماشینی که در این شرکت به تولید رسید اتوبوس هایی به نام ال پی بود که بدنه خودرو از آلمان وارد می شد .

تاسیس شرکت ایران خودرو

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر نام داد. بعد از تعطیل شدن کارخانه تالبوت انگلستان ، ایران خودرو شروع به خرید خط تولید آن نمود و بعد از آن بیشتر قطعات پیکان در ایران تولید گردید..

اولین ماشین‌هایی که در این شرکت به تولید رسید اتوبوس‌های معروف به ال پی بود که بدنه آن از کشور آلمان وارد می‌شد سپس با نصب اتاق بر روی آن مونتاژ می‌گردید. ین شرکت قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ خودروی سواری کامیون و اتوبوس بود.

از سال های  ۱۳۴۶ الی ۱۳۵۷ پیکان در مدل‌های مختلفی از قبیل لوکس، استیشن، کار، جوانان، اتوبوس و همچنین وانت در مدل‌های بیابانی، مینی بوس، اتوبوس ۳۰۲ شهری، سوپر لوکس و آمبولانس به تولید می‌رسید.

پر تیراژترین خودرو کشور پیکان بود است که بعد از ۴۰ سال، ساخت آن در سال ۱۳۸۴ متوقف گردید. پس از پیکان، پراید که با قیمت پایینی تولید می‌شد توانست جایگزین پیکان شود.

5 دانستنی جالب راجع به خودرو

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)