چرا ماشین بازها، ماشینشان را به دست کارواش نمی سپارند؟

ماشینباز ها هیچ وقت ماشین خود را به دستهای خشن کارواشهای سنتی نمی سپارند.
معایب کارواش های سنتی از کسی پوشیده نیست. شوینده های غیر استاندارد، رنگ پریدگی، فشار آب، پوسیدگی بدنه خودرو و موارد دیگر که در ادامه به برخی از این ایرادات اشاره می کنیم:
چرا ماشین بازها، ماشینشان را به دست کارواش نمی سپارند؟

شما هم حتما یک بار هم که شده ماشین خود را به جهت شستشو به کارواش های سنتی محل سپرده اید.

معایب اجرایی و فرهنگی همچنین روش های سنتی و منسوخ کارواشها موجب شده تا اکثر ماشین باز ها و ماشین دوست های حرفه ای، ماشین خود را به دستِ خشنِ کارواش های سنتی نسپارند و خود دست به کار شوند. البته که بسیاری از مردم با توجه به نیاز با وجود نارضایتی به ناچار مجبورند از همین خدمات استفاده کنند.
از کار نابلدی کارگرهای این کارواشها که بگذریم و رفتار ناشایست انعام بگیرهای مرحله به مرحله را فراموش کنیم می رسیم به آسیب های احتمالی و خرابکاری های انتقام گونه در قبال عدم پرداخت انعام.
حتما در جریان هستید که مقدار انعام درخواستی با توجه به برند و مدل خودرو بالا و پایین می شود و رفتار دور از شان و جایگاه مشتری نیز متناسب با همین مدل خودرو و دست و دلباز بودن مشتری تعیین می گردد.
داخل پرانتز این را هم بنویسم که کارگرهای بیچاره ی کارواش واقعا چاره ای جز این رفتار ندارند چرا که در عرف حاضر، در کارواش، حقوقی به آنها پرداخت نمی شود و تنها درآمد ایشان از محل همین انعام هاست و این مدل کسب درآمد به مرور از عزت نفس ایشان کاسته و منجر به بروز همین رفتارها و اعمال ناشایست می گردد.
فارغ از موارد فرهنگی و حقوقی فوق موارد بسیار زیادی بصورت تخصصی وجود دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود.

مواردی از قبیل رنگ پریدگی ها که به دلیل استفاده از نازلهای پرفشار آب، در برخی موارد به رنگ ماشینها رحم نمی کند.
حال اگر بنا به دلایلی که رایج هم هستند، نقاطی از بدنه ی خودرو به علت برخورد سنگ ریزه ها در جاده دچار آسیبهای جزیی باشد، مالک خودرو تا اتمام شستشو استرس خواهد داشت که مبادا این سنگ خوردگی ها با توجه به فشار آب، زیادتر شود.
در این موارد، یک ماشینباز مجبور است در طول شستشوی ماشینش چندین بار به کارگر کارواش تذکر بدهد که:
" نازل را زیاد به ماشین نزدیک نکن "
در این بین بسیاری از مالکین و علاقمندان خودرو جهت حفظ نظافت و نگهداری ماشین خود روی به محصولات تخصصی کارواش نانو آورده اند

- کارواش نانو چیست؟

ادامه بررسی معایب کارواش های سنتی:

در موتورشویی به روش سنتی فشار آب همچنین مواد شوینده مخرب اغلب موجب خشک شدگی و ترک برداشتن روکش سیم کشی موتور می شود. علاوه بر این نفوذ آب به بخش های حساس الکتریکی و یا الکترونیکی محفظه موتور موجب اتصالی شده و در مواردی به کامپیوتر خودرو آسیب وارد می کند. به همین دلیل است که اشخاصی که از این موارد آگاهی دارند و بر روی ماشین خود حساس هستند ترجیح می دهند از روش های موتورشویی جایگزین بدون نیاز به آب با کمک مواد غیر مخرب استفاده نمایند.
- شستشوی موتور خودرو بدون استفاده از آب و مزایای آن

فشار آب بیشترین رنگ پریدگی را در نقاط پلاستیکی یا فایبرگلاسی همچون سپرها به بار می آورد. چراکه میزان چسبندگی رنگ در این قسمت ها ضعیف تر بوده و با گرم و سرد شدن خودرو، رنگ های بی کیفیت در بعضی خودرو ها مستعد جداشدن هستند. همچنین نفوذ آب به منافذ رنگ و تجمع در قسمتهای دوبل مانند گلگیرها و دربهای خودرو به مرور موجب زنگ زدگی دور دربها و گلگیرها شده و منجر به پوسیدگی آنها می گردد.

استفاده از پاک کننده های عمومی و غیر تخصصی نیز یکی دیگر از معایبی هست که در کارواشهای سنتی قابل مشاهده می باشد و بعضا با استفاده از شوینده های بسیار قوی و خورنده موجب آسیب رساندن به رنگ خودرو خواهد شد.
کدر شدن قطعات پلاستیکی و شکسته شدن آنها همچنین پاره شدن قسمتهای چرمی یا پارچه ای (مثل سقف های بعضی ماشین های لوکس) نیز یکی دیگر از نقاط تاریک در روشهای سنتی کارواش به شمار می رود.
یکی دیگر از مواردی که بعضا بعد از شستشوی با آب برای ماشینها به ویژه ماشینهای کلاسیک، دردسرساز می شود،نفوذ آب به سیستم برق خودرو هست.
استفاده از شوینده های غیر تخصصی در کارواشها موجب تار و کدر شدن رنگ خودرو نیز می گردد.
این موارد همانطور که در بالا بدان اشاره شد بسیاری از مالکین خودرو که بر روی خودروهای خود حساس هستند را برآن داشته تا به روش های بدون آب نظافت و نگهداری خودرو روی آورند.

- مشاهده ی اسپری ها و محلول های تمیزکننده تخصصی خودرو

برای باز گرداندن براقیت به خودرو در کارواشهای سنتی، استفاده از واکسهای قدیمی و منسوخ شده نیز به دلیل چرب بودن، موجب جذب گرد و خاک فراوان شده و زیبایی آن برای یکی دو ساعت بیشتر دوام نمی آورد و کار را برای شستشوی مجدد نیز سخت می کند.
با توجه به معایب کارواشهای سنتی که به مهمترین های آنها اشاره شد، بسیار دیده ایم که ماشینبازها برای شستشوی ماشینشان، خود آستین را بالا زده و دست به کار می شوند.
اما آنها نیز به ناچار با روشهای غیر استاندارد، با شلنگ یا سطل آب و تاید یا شامپو و ریکا، لُنگ و ... ماشین خود را تمیز می کنند که این روش نیز علاوه بر هدر رفتن آب و انتشار آلودگی به محیط اطراف، معایب کارواشهای سنتی در مورد شوینده های غیر تخصصی و استفاده از آب و ... هنوز پابرجا باقی می ماند.

در این بین در سالهای اخیر استقبال از راه اندازی کسب و کار کارواش نانو روزافزون بوده است. و کارواش دارها با استفاده از کنسانتره های این محصولات که بسیار هم با صرفه اقتصادی هستند به مشتریان خود خدمات نظافت و نگهداری خودرو را به دو صورت استقراری و یا سیار ارائه کنند.

اگر شما هم دارای کسب و کار کارواش بدون آب و یا علاقمند به راه اندازی این کسب و کار هستید، بر روی بنر زیر کلیک کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر