خط و خش رنگ بدنه ماشین و روش های ترمیم رنگ خودرو

بررسی انواع آسیب دیدگی رنگ بدنه خودرو از نظر خط و خش و مالیدگی، معرفی محصول ترمیم رنگ خودرو، معرفی دسته بندی های ایرادات رنگ بدنه خودرو ، ارائه راهکار و معرفی روش های ترمیم رنگ خودرو متناسب با انواع خط و خش های رنگ ماشین شامل خراشیدگی های سطحی و عمیق
خط و خش رنگ بدنه ماشین و روش های ترمیم رنگ خودرو

خط و خش بدنه خودرو و روش های ترمیم رنگ ماشین

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود مراقبت های بسیار، باز هم شاهد بعضی خط و خش های سطحی و یا بعضا عمیق روی رنگ خودروی خود باشید. خط و خش های ایجاد شده روی بدنه خودرو می تواند بسیار آزار دهنده باشد، چرا که مستقیما باعث کاهش زیبایی بصری خودرو شده و بخاطر جلوگیری از افت قیمت خودرو اغلب مالکین بر روی این مسئله حساس هستند.

بررسی عوامل رایج ایجاد خط و خش روی رنگ ماشین

خط و خش ها و بطور کلی آسیب دیدگی های سطحی روی بدنه خودرو ممکن است بر اثر اتفاقاتی گوناگونی بوجود بیایند که اگر بخواهیم از رایج ترین آنها یاد کنیم، بصورت تیتروار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
برخورد و سایش اشیائ نوک تیز مانند شاخ و برگ درختان
برخورد و مالیدگی با وسایل نقلیه و یا درب و ستون های پارکینگ
کشیده شدن اشیایی مثل کلید، سکه ، میخ و پیچ بصورت عمدی یا سهوی
همچنین شستشو و نظافت با ابزارهای نامناسب.

به احتمال زیاد تاکنون با مواردی از آسیب دیدن رنگ ماشین خود و یا اطرافیانتان مواجه شده اید. مواردی مانند اینکه ماشینتان را در جایی پارک کرده اید و بعد از بازگشت با خط و خش یا آثار مالیدگی رنگ ماشین های دیگر بر روی بدنه ماشینتان مواجه شده اید. و یا به احتمال زیاد زیر دستگیره های درب خودروی شما هم در اثر باز و بسته شدن و برخورد با دست سر نشینان، آثار رد ناخن به وفور یافت می شود.
تا حالا برای شما پیش آمده که بعد از کارواش، متوجه خط و خش هایی که بطور سهوی توسط کارگرهای کارواش بوجود آمده شوید؟
این خط و خش ها روی ظاهر ماشین بسیار به چشم می آیند و شاید شما را آزرده خاطر کرده باشند. در این مواقع برای اولین اقدام معمولا مالک خودرو شخصا سعی در بررسی نقطه ی آسیب دیده نموده و امیدوار است با کمترین هزینه و راحت ترین روش، مشکل آسیب دیدگی رنگ و یا به عبارت بهتر خط و خش ایجاد شده، رفع گردد.
اما اگر تمیزکاری جواب ندهد وی به ناچارماشین را نزد متخصص این زمینه برده تا رنگ بدنه ماشین را ترمیم کند.

           

                                      انواع آسیب های رنگ خودرو و ترمیم آن‌ها

به ترتیبی که ذکر شد خط و خش و آسیب های رنگ خودرو درجه بندی های مختلفی دارد که بنا به شکل و میزان عمق، همچنین ایجاد و یا عدم ایجاد شکستگی و رنگ پریدگی، بطور کلی به چهار دسته ی زیر تقسیم می شوند:

- آسیب های نرم ( نیازمند تمیزکاری رنگ خودرو )

- آسیب های سطحی ( نیازمند پولیش کاری )

- آسیب های خشن ( نیازمند ترمیم بدون افزودن رنگ جدید)

- آسیب های عمق دار ( از بین رفتن رنگ و نیازمند افزودن رنگ جدید )

هرکدام از دسته بندی های فوق در موضوع آسیب دیدگی رنگ خودرو، نیازمند درجه و میزان خاصی از مهارت همچنین مواد و متریال مناسب جهت ترمیم رنگ خودرو هستند که در ادامه مفصل به هرکدام خواهیم پرداخت.

دسته بندی چهارگانه ی بالا صرفا و بصورت تخصصی برای خط و خش و مالیدگی هایی است که بدنه سالم مانده و صرفا رنگ آسیب دیده و در این مقاله به آسیب دیدگی های بدنه که بر اثر سوانح و تصادفات است نپرداخته ایم. (در مقاله ی دیگری به آسیب های بدنه ی خودرو خواهیم پرداخت.)
قبل از بررسی خط و خش های بدنه و ترمیم رنگ خودرو باید بدانیم رنگ بدنه خودرو از سه لایه پرایمر، رنگ پایه و کلیر (clear coat) تشکیل شده و بعضی مواقع به‌صورت اختیاری یک لایه سرامیکی براق برای محافظت بهتر روی ماشین کشیده می‌شود که هر کدام ضخامت خاص خود را دارند. خط و خش ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به آنها و نحوه ترمیمشان می پردازیم.

جهت مطالعه مطالب دیگر در مورد سالم نگه داشتن رنگ خودرو اینجا کلیک کنید.

خط و خش های رنگ در دسته ی آسیب های نرم

این دسته از خط و خش ها را اگر با دید ذره بینی نگاه کنیم متوجه می شویم که یک لایه از آلودگی خارجی سخت مثل رنگ خودروی دیگر و یا آثار پلاستیک و لاستیک و از این دست خطوط قابل پاک شدن بر روی رنگ اصلی اضافه شده و رنگ اصلی در قسمت زیر آلودگی فاقد فرورفتگی بوده و لایه ی شفاف روی رنگ سالم است. این نوع آسیب را یک فرد عادی با مهارت تمیزکاری عمومی می تواند در منزل با کمی حوصله بخرج دادن، برطرف نماید. برای برطرف کردن این نوع خط و خش از روی رنگ ماشین میبایست از یک محلول تمیزکننده ی مناسب و غیرمخرب مثل اسپری تمیزکننده بدنه خودرو تام کلین به همراه دستمال میکروفایبر ضدخش جهت نظافت اولیه ی نقطه ی آسیب دیده و پس از آن یک واکس با قابلیت پرداخت کنندگی مانند واکس مایع پریمیوم پلاس تام کلین استفاده نمود.

خط و خش های کم عمق در دسته ی آسیب های سطحی

این نوع خط و خش معمولا بر اثر برخورد با اجسام نوک تیز مثل شاخ و برگ درختان، برخورد سگک کمربند و یا دکمه شلوار در تعمیرگاه ها با بدنه و یا مالیدگی های سطحی میتواند به لایه های مختلف رنگ آسیب وارد کند. اگر آسیب در حد لایه های اولیه رنگ باشد یعنی خط و خش به شکلی باشد که لبه های آن هنوز کیلر باقی مانده باشد و از آن لایه عبور نکرده باشد می توان با پولیش نرم سطح را ترمیم کرد.
اگر خط و خش سطحی باشد نیز می توانید با استفاده از واکس پریمیوم پلاس تام کلین ناحیه آسیب دیده را ترمیم کنید. برای این منظور ابتدا سطح آسیب دیده را با اسپری تمیزکننده و دستمال میکروفایبر ضدخش تام کلین تمیز کنید سپس دو الی سه مرتبه از واکس پریمیوم پلاس تام کلین بصورت موضعی استفاده نموده و سطح را پرداخت نمایید. در این حالت دیگر نیازی به پولیش زدن ولایه برداری نیست.
این واکس پس از تمیزکاری داخل خط و خش سطحی قرار میگیرد و اصطلاحا خط و خش را پر میکند و ناحیه آسیب دیده را ترمیم میکند و نقاط آسیب دیده ی لایه ی شفاف رنگ را نیز تقویت می کند. از طرفی از کاهش عمر رنگ بر اثر پولیشکاری جلوگیری بعمل می آورد، چرا که با هر مرتبه پولیش کاری یک لایه خیلی کم از رنگ برداشته شده و رنگ تضعیف می شود و ممکن است بر اثر پولیش کاری زیاد رنگ به طور کلی از بین برود، که استفاده از واکس مایع پریمیوم پلاس تام کلین یک فرصت دوباره به رنگ خودروی شما می دهد تا از پولیش کاری غیرضروری در امان بماند.

خط و خش های نسبتا عمیق در دسته بندی آسیب های خشن بر رنگ خودرو

این نوع خط و خش بر اثر برخورد و سایش مستقیم جسم نوک تیز به بدنه ایجاد می گردد و موجب خراشیدگی رنگ خودرو می شود. اگر این برخورد و آسیب دیدگی سطحی باشد و فقط سطح کیلر را از بین برده باشد می توان با استفاده از پولیش نرم و پرداخت کردن سطح آسیب دیده ، ناحیه زبرشده را اصطلاحا نرم و صیقلی نمود. پولیش کاری در این مرحله موجب از بین رفتن لبه های تیز خراشیدگی می شود و ناحیه آسیب دیده را محو و ترمیم می کند.

معمولا در این سطح از ایرادات رنگ، روش های مختلفی جهت از بین بردن زبر و خشن شدن رنگ استفاده می شود که در این بین میتوان به پولیش چند مرحله ای از زبر به متوسط و نرم و یا روش های جایگزین مانند سنباده پولیش استفاده نمود. در انتهای این روش از رفع ایراد رنگ خودرو نیز سطح بازیابی شده را جهت حفظ براقیت و تقویت لایه ی شفاف که تضعیف شده، به کمک واکس براق کننده بدنه خودرو پوشش داده و این پوشش جهت محافظت همیشگی بصورت دوره ای بعد از هر مرتبه شستشو تمدید می گردد. البته این روش واکس زدن و استفاده از واکس فوری بدنه خودرو تام کلین، یکی از مرسوم ترین روش ها جهت حفظ کیفیت و طول عمر رنگ خودرو بعد از پولیشکاری، با کمترین هزینه می باشد.

باید بدانید که این میزان از آسیب دیدگی رنگ خودرو یعنی آسیب دیدگی رنگ بدنه توسط خراشیدگی را نیز می توانید با محصولات تخصصی تام کلین در منزل ترمیم کنید. برطرف کردن آسیب های رنگ ماشین نیازمند مهارت های ابتدایی تا مهارت های خاص هست اما بسیاری از این ایرادات را یک شخص عادی با کمی مهارت و البته سلیقه و کمی حوصله می تواند با یک سری از محصولات برطرف کند و در پرداخت هزینه های نسبتا زیاد خدماتی صرفه جویی به عمل آورد، البته که این مدل رفع ایراد در نوع خود برای یک شخص علاقمند به خودرو، کاری لذتبخش به حساب می آید.

به طور مثال:برای برطرف کردن خط و خش های تا حدودی خشن می توانید با کمک پک ترمیم رنگ خودرو تام کلین در مرحله اول از اسفنج نانو خشگیر داخل پک استفاده نموده سپس در مرحله بعدی با یک دستمال میکروفایبر تام کلین سطح را تمیز کنید. در انتها از واکس پریمیوم پلاس استفاده کنید و خط و خش هارا محو کنید. دراینصورت با برطرف شدن ایرادی که در این دسته بندی است به میزان بیش از هفتاد درصد محو شدن خط و خش دیگر به رنگ کردن آن قسمت و یا قلم گیری و لیسه گیری نیازی ندارید.

خط و خش های عمیق در دسته بندی آسیب های عمق دار

این نوع خط و خش به طور کلی از تمام لایه های پوشش رنگ بدنه عبور می کند و آسیب جدی به رنگ خودرو وارد می نماید. در این صورت شما به همراه خودرو جهت ترمیم رنگ میبایست نزد متخصص مراجعه کنید چرا که این مرحله جهت شناسایی میزان آسیب همچنین انتخاب روش و محصولات مناسب جهت ترمیم رنگ خودرو، نیاز مند کارشناسی در تشخیص و مهارت در اجرا می باشد.

برای برطرف کردن ایرادات اینچنینی رنگ ماشین، متناسب با نوع و میزان خرابی، کارشناس تشخیص میدهد که از روش هایی مانند لیسه گیری و یا آبرنگ استفاده نموده و یا کلا ناحیه بعد از اینکه رنگ آن بر اثر مالیدگی از بین رفته می بایست با درست کردن زیرکار، مجدد رنگ آمیزی شود.

دیگر مزایا و روش‌های ترمیم رنگ خودرو با محصول ترمیم رنگ خودرو تام کلین

پک ترمیم رنگ خودرو تام کلین شامل یک عدد واکس پریمیوم پلاس تام کلین، یک عدد اسفنج خش‌گیر نانو تام کلین، یک عدد دستمال میکروفایبر ضدخش تام کلین و دو عدد پد مخصوص جهت استفاده از واکس مایع می‌باشد.

از مزایای این پک قیمت مناسب آن و ترمیم خط‌ وخش بدنه خودرو توسط افراد عادی بدون نیاز به مهارت زیاد و یا تخصص خاص در منزل است. این پک برای مواردی که کامل سطح دچار رنگ ‌پریدگی و یا ترکیدگی رنگ نشده است کاربرد دارد.عمده مزیت آن کمک به مقاومت و ماندگاری سطح با حذف کردن پولیشکاری غیر ضروری به کمک واکس پریمیوم پلاس تام کلین است. زیرا همان‌طور که قبلاً اشاره شد، پولیش زنی سبب نازک شدن ناحیه آسیب شده و با تکرار این کار به‌مرورزمان ناحیه آسیب دچار رنگ‌پریدگی خواهد شد.

روش کار این محصول به این صورت است که ابتدا اسفنج موجود در پک تام کلین را به قسمت‌های کوچک‌ که به‌راحتی در زیر انگشت شما جا شود، تقسیم کنید. سپس آن را با اندکی آب خیس کرده تا مواد داخلش فعال شود و روی قسمت های دارای خط ‌وخش بکشید. دقت کنید که اسفنج را فقط روی همان ناحیه کشیده و از برخورد آن با نواحی دیگر خودداری کنید. زیرا موجب مات شدن رنگ نواحی که سالم است می‌شود.

پس از آن به‌وسیله پدهای موجود، واکس پریمیوم پلاس تام کلین را روی قسمت‌های موردنظر به‌صورت دورانی پخش کنید و ماساژ بدهید. بعدازاین مرحله، با دستمال میکروفایبر تام کلین، سطح ترمیم شده را تمیز و پرداخت کنید.
در فرمولاسیون این واکس مایع تام کلین، مقادیر قابل توجهی از موم درخت نخل برزیلی با نام کارنابا یا کارنوبا واکس بکار رفته است که برای محافظت از نقاط ترمیم شده بسیار مناسب می باشد.
در صورتی که عمق خط‌ وخش بیشتر از توان اسفنج نانو برای پاکسازی باشد می‌توانید متناسب با عمق آسیب جهت کمک به اسفنج خشگیر تام کلین از پولیش زبر ، متوسط ، سپس نرم استفاده نموده و درمرحله آخر همانطور که گفته شد از واکس مایع پریمیوم پلاس تام کلین استفاده نمایید.
دلیل این کار این است که واکس تام کلین مدت‌زمان ماندگاری بیش‌تری داشته و ماندگاری براقیت بعد از پولیش کاری را نیز بیشتر می‌کند علاوه بر آن از سطح تضعیف شده و اصطلاحا لخت، محافظت می کند. اما اگر سطح پولیش شده همانطور لخت و برهنه رها شود با توجه به عوامل محیطی بویژه اصطکاک در مجاورت اکسیژن موجود در هوا سریع تر اکسید شده و نیاز به ترمیم و تکرار مجدد پیدا می کند.
در هر بار استفاده از پولیش، لایه رنگ نازک تر می شود و رنگ خودرو به مرور دچار آسیب دیدگی دائمی خواهد شد. بنابراین پیشنهاد تیم کارشناسی تام کلین این است که بعد از انجام هرگونه عمل نظافتی و یا ترمیمی بر روی رنگ خودرو یا از سرامیک های با کیفیت موجود در بازار جهت پوشاندن سطح استفاده نمایید و یا از واکس های محافظ بدنه خودروی تام کلین جهت واکس زدن دوره ای رنگ ماشین خود بهره مند شوید تا همواره یک خودروی زیبا با رنگ سالم داشته باشید و علاوه بر آن از افت قیمت خودرو نیز جلوگیری بعمل آید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)