مقایسه ماشین گاز سوز و بنزین سوز

در حال حاضر در کشور ما دو سوخت اصلی یعنی بنزین و گاز دراکثر خودروها مورد استاده قرار می گیرند. قطعا این سوال برای بسیاری به وجود می آید که تفاوت های این دو سوخت هم از لحاظ فنی و هم از دید اقتصادی و محیط زیست در چیست؟
مقایسه ماشین گاز سوز و بنزین سوز

در این مطلب کوشیدیم که تفاوتهای کارکردی این دو نوع سوخت را برای شما شرح دهیم.

در ادامه به مواردی نظیر مقایسه از نظر زیست محیطی, مقایسه اقتصادی, مقایسه فنی, مصافت پیمایش خودرو و در نهایت معایب و مزایای گاز سوز بودن خودرو خواهیم پرداخت.

 

مقایسه از لحاظ زیست محیطی:

ترکیباتی که در گاز موجود است  باعث می شود که CNG ، گازي تميزتر نسبت به سوخت بنزين از لحاظ آلاينده هاي خروجي از اگـزوز باشد.  مـيزان آلاينده هاي خروجي از اگزوز خودرو که اندازه گيري شده نشان می دهد CNG سوختی سالمتر از بنزین است. این مقايسه سالمتر بودن گاز CNG نسبت به بنزين از اين ديدگاه دارای  اهميت است كه بخاطر حوادث مرگبار به وجود آمده ناشي ازآلودگي، جان انسانهاي بسیاری گرفته شده كه ميتوان به صورت  نمونه از حادثه دره ميور بلژيك  که در سال 1930  رخ داد نام برد كه بواسطه جمع شدن آلودگي هاي ناشي ازكارخانجات در  طی يك روز 40 نفر بواسطه آلودگي ناشي از مه شديد كه اين شهر را به طور کلی در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و يا در سال 1952 در شهر لندن جمع شدن آلودگي هاي واقع شده بر روي شهر لندن باعث از دست رفتن جان 4000 نفر شد ، اشاره کرد و همين عوامل باعث شد تا نظر جهاني نسبت به سمت حفاظت محيط زيست و مسائل ناشي از جلب شده بر روي شهر لندن باعث از دست رفتن با آلودگي هوا و حفاظت محيط زيست بسته و مقررات خاصي در رابطه با انتشار آلاينده ها به خصوص در زمينه خودروها  و وسایل نقلیه وضع گردد.

 

مقايسه  اقتصادي

همانطور که میدانید میزان منابع نفت و همینطور برداشت از منابع نفت بسیار سخت تر می باشد و از آنجا که كشور ما در آينده نزديك ديگر يك كشور نفت خيز نخواهد بود, اما ميزان ذخاير گاز طبيعي در كشور حدود 25 تريليون متر مكعب بوده كه براي مصرف 250 ساله است و از اين نظر مقام دوم ذخاير گازي دنيا را دارا بوده و چون اين گاز را به راحتي قابل پمپاژ است، از این روی خيلي سريع در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد و احتياج به هزينه حمل و نقل بالايي را هم ندارد.
 علاوه بر این وجود شبكه عظيم خط لوله گاز طبيعي در اقصي نقاط ايران موجب شده این گاز در همه جا در دسترس قرار داشته باشد بنابراين هزينه حمل و نقل اين گاز هم بشدت كاهش میابد. و همچنين مقايسه قيمت هاي ميانگين CNG و بنزين در بازارهاي جهاني نشان مي دهد كه قيمت يك ليتر بنزين 47 سنت و قيمت معادل گاز CNG اين مقدار سوخت بنزين 10 سنت بوده كه به وضوح نشاني ارزاني سوخت CNG نسبت به سوخت بنزين است.
 البته بايد به اين  نكته هم  توجه داشت كه استفاده از سوخت CNG به جاي بنزين نياز به سرمايه گذاري اوليه بيشتري را هم دارد و هزينه ابعاد هر ايستگاه سوختگيري CNG حدود 8 برابر  هزينه ايجاد يك جايگاه سوختگيري و بنزين بوده كه مطابق با برنامه هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور قرار بر اين گرفته است كه در پايان سال 84، 300 جايگاه سوختگيري CNG در نقاط مختلف كشور احداث و به بهره برداري رسید كه امكان سوختگيري در سراسر كشور امكان پذير کرد.

 

مقايسه فني و موتوري ماشین های  گاز سوز و بنزین سوز

در خودروي گازسوز بعلت كاهش زیاد رسوبات كربن در منطقه احتراق ، ورودي سوپاپها ، سرپيستونها و شيارهاي رينگها ، امكان گريپاژ كردن قطعات .كاهش همچنين بعلت كاهش قابل ملاحظه رسوبات كربن و آلاينده هاي خروجي ، روغن موتور و فيلتر آن نسبت به سوخت بنزين بسیار تميزتر باقي مانده و زمان تعويض کردن آنها و در نتيجه هزينه عملياتي موتور گاز سوز هم كاهش مي يابد. اما از نظر فنی خودرو هایی که از گاز استفاده می کنن با توجه ترکیبات گاز که به نسبت بنزین از خشکی بیشتر و در نتیجه کارکردن سخت تر موتور خودرو می شود، و از آنجا که خودروهای گازسوز از فرآینتد و قطعات بیشتری در موتور خودرو بهره می برند در نتیجه هزینه بالاتر نگهداری را هم شامل می شوند.

 

مقایسه از نظر پيمايش خودرو 

براي استفاده گاز طبيعي به عنوان سوخت خودرو بايد حتما  آن را در جايگاه سوختگيري تا فشار 200 تا 220 بارمتراكم نوده كه در چنين فشاري دانسيته انرژي حجمي گاز طبيعي يك چهارم بنزين بوده و در نتيجه يك خودرو تجهيز شده به سوخت گاز طبيعي فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزين و چهار برابر يك خودرو بنزيني براي همان مسافت نياز به مراجعه به جايگاه سوختگيري  خواهد داشت و میشود نتيجه گرفت كه برد عملياتي خودروهايی با سوخت بنزين به مراتب بيشتر از خودروهایی با سوخت گاز طبيعي فشرده شده است. و این روز ها با صف های بلند و گاها ساعتی در شهر های بزرگ خودروهای بنزین سوز در این زمینه پیشتازهستند.

نتيجه گيري

به صورت  كلي هر كدام از دو نوع سيستم سوخت بنزين و CNG داراي مزیتها و معايبي هستند كه بايد با در نظر گرفتن اين موارد نسبت به ارجعيت داشتن يكي نسبت به ديگري اقدام كرد كه  در زير به بعضی  از اين موارد اشاره شده.

معايب ماشین گاز سوز

 
1/ تجهیزات سنگین

2/ گران بودن تجهيزات مربوطه

3/ با هر بار سوخت گیری مسافت کمتری طی میشود.

4/ قدرت و راندمان موتور  کاهش میابد

مزاياي ماشین گاز سوز

1/ ارزان تر بودن نسبت به بنزین

2/ محیط زیست را کمتر الوده میکند

3/ عمر مفید خودرو ذا افزایش میدهد

4/  تعویض  کردن شمع در موتورهای بنزین سوز تا ۳۲هزار کیلومتر دوام دارد اما در موتورهای گازسوز این مقدار به ۱۲۰هزار کیلومتر افزایش می‌یابد.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)