S-500 مدلی محبوب از برند مرسدس بنز

ما در این مطلب به بررسی پیشرانه یکی از معروف ترین و محبوب ترین خودروهای جهان، از شرکت مرسدس بنز می پردازیم. مرسدس بنز S-500 که با توجه به ظاهر جذاب و کیفیت مثال زدنی خود طرفداران بسیار زیادی داشته و یک خودروی جهانی محسوب می شود.
S-500 مدلی محبوب از برند مرسدس بنز

مرسدس بنز وجزییات مدل S-500

مرسدس بنز یک خودروساز آلمانی است که در زمینه طراحی و تولید انواع خودرو های سواری، کامیون، کامیونت، و موتورسیکلت فعالیت می کند. این کمپانی از سال 1890 توسط Gottlieb Daimler مهندس و مکانیک و صنعتگر آلمانی تاسیس شد. کمپانی  Mercedes Benz در ادامه فعالیت شرکت Daimler Motoren Gesellschaft به وجود آمد. در سال 1990 بعد از مرگ Gottlieb Daimler قراردادی بین Wilhelm Maybach و Emil Jelink ایجاد شد و طی آن Daimler Motoren Gesellschaft اقدام به ساخت خودرو با نام تجاری مرسدس بنز نمود.

تصویر بنز S500 سیاه

در سال 1926 این دو شرکت باهم همکاری نموده و و به کمپانی مرسدس بنز تبدیل شدند. در تمام سالهای کار این شرکت، انواع و اقسام اتومبیل ها را با طراحی و مدل های مختلف و خاص به بازار عرضه نمود و تلاش کرد تا با هر خودروی جدید تکنولوژی و آپشن جدیدی به وجود آورده و به همراه خودروی جدیدش آپشن های جدید را رونمایی کند. از این رو توانست در صنعت خودروسازی بی رقیب بماند و به معنای واقعی خودروسازی معروف و محبوب و یکی از برندهای برتر خودروسازی در جهان می باشد. مدل S500  یکی از محبوب ترین مدل های شرکت مرسدس بنز می باشد و ما در این مطلب به بررسی این خودرو می پردازیم.

عکس داخل خودروی S500

بررسی فنی مرسدس بنز

صنعت خودروسازی از ابتدای کار خود به نسبت صنایع دیگر در مسیری متفاوت حرکت کرده و در این مسیر خودروهای متنوع و ماندگاری به این صنعت اضافه شده که S500 یکی از این مدل های ماندگار در قلب و ذهن مردم است. بیشتر این محصولات با انرژی های فسیلی از قبیل گازوییل و بنزین کار می کنند و در حال حاضر بازار هنوز به سمت خودروهایی با انرژی برق کامل حرکت نکرده است. دلیل این موضوع این است که اغلب مردم به انرژی برق کاملا اعتماد نکرده و دومین دلیل عدم وجود امکانات و زیرساخت های لازم برای استفاده از این نوع اتومبیل ها می باشد. برای مثال، شما با اتومبیل بنزینی خودتان، در هر خیابان یا جاده های میان شهری در صورت نیاز تغذیه خودرو می توانید از پمپ بنزین استفاده کنید، اما اتومبیل های برقی برای تغذیه به ایستگاه های  شارژ الکترونیکی مختلف مثل 220 ولت، 440 ولتی و 880 ولتی نیاز دارند  که یافتنشان به اندازه پمپ بنزین آسان نیست و بسیار بسیار سخت است.

اما به دلیل اینکه اتومبیل های برقی برای محیط زیست مناسب تر هستند و انرژی که آنها به آن نیاز دارند تجدیدپذیر است یکی از برنامه های کمپانی ها و کشورهای تولیدکننده خودرو، تولید اتومبیل های برقی می باشد تا ضمن ایجاد زیرساخت های لازم و افزایش آگاهی بازار مصرفی برای اتومبیل های برقی تمایل پیدا نماید. اما تا آن زمان خودروساز ها تلاش نموده تا تکنولوژی در اتومبیل های بنزینی ارتقاء پیدا کند طوری که مصرف سوخت آنها کاهش و میزان آلایندگی به حد قابل قبولی کنترل شود.

برای دستیابی به این موضوع کمپانی ها سعی نموده از دیگری پیشی بگیرند و دایلمر برای رسیدن به هدف ذکر شده اقدام به ساخت پیشرانه ی جدیدی به نام M256 کرده که تا به امروز جدید و مدرن ترین پیشرانه خطی درونسوز محسوب می شود. این پیشرانه برای بار اول در اتومبیل های مرسدس بنزS500  استفاده شد.

عکس جلو داشبورد S500

پیشرانه 6 سیلندر خطی درون سوز مورد استفاده در بنز S500

تا قبل از تولید پیشرانه 6 سیلندر خطی درونسوز از نوع V6 یا V شکل بود و استفاده از پیشرانه شش سیلندر خطی نوعی تغییر و البته شجاعت در این برند محسوب می شود چرا که کوچکترین اشتباهی در کنار گذاشتن پیشرانه قبلی با توجه به علاقه مشتریان به محصولات این برند می توانست به تغییر نظر آنها منجر گردد. البته اتخاذ این تصمیم تغییر پیشرانه به معنای وجود عیب و نقصی در نوع قبلی نبوده و فقط حکایت از این موضوع دارد که مهندسان و محققان این برند به نتیجه رسیدند نوع خطی پیشرانه ها به صرفه تر و بهینه تر بوده و استفاده کردن از این نوع پیشرانه ها کیفیت خودروها را بالاتر می برد.

تصویر خودروی S500 پشت سیاه

مرسدس بنز بعد از این تغییر تصمیم گرفت پیشرانه M256 را تولید نماید که با سیستم الکترونیکی 48 ولتی کار می کند و این تغییر باعث شد که کیفیت کولر و واتر پمپ و کمپرسور برقی به میزان بسیار بالایی ارتقا پیدا کند. ویژگی دیگر پیشرانه M256 این است که سیستم یکپارچه ای که با موتور استارتر داشته و مجموع استارتر و پیشرانه به نام ISG یا استارتر ژنراتور یکپارچه نامیده می شود. این سیستم یکپارچه طوری طراحی شده است که یک موتور الکترونیکی در آن وجود  داشته و این موتور الکترونیکی روی میل لنگ پیشرانه قرار گرفته و دقیقا بین گیربکس پیشرانه طراحی و تولید شده است.

عکس داخل مرسدس بنز s500

ویژگی مهم این پیشرانه این است، علاوه بر استفاده از توربوشارژ های معمول قابلیت استفاده از سوپرشارژ برقی هم دارد. یکی از ویژگی های دیگر موتورهای برقی که بر موتور های بنزینی و دیزلی برتری دارد، این است که می تواند همان لحظه اول استارت به حداکثر شدت و قدرت خود دست پیدا کند و استفاده آنها در مرسدس بنز های جدید می تواند استارتر ژنراتور یا ISG طراحی شده انرژی و نیرو خود را در همان لحظات  اول به پیشرانه منتقل کند و و بعد از استارت زدن راننده خودرو بیشترین شتاب و سرعت را در همان لحظه تجربه کند، این قابلیت در S500 ارائه داده شده است.

عکس مرسدس بنز  طوسیs500 کنار رودخانه

این ویژگی در طراحی این مدل باعث شده است گشتاور خودرو به میزان بالا افزایش بیابد و هنگامی که سیستم کنترل TCS فعال است، باز هم صدای لاستیک های پشت خودرو را نشنویم. در واقع به بیان ساده این سیستم باعث شده است طرفداران شتاب و سرعت در همان لحظات اول استارت خوردن خودرو به بیشترین شتاب و سرعت مورد نظر برسد. وظیفه سوپر شارژ های برقی، در واقع انتقال هوای فشرده به دورن محفظه احتراق است و این کار بسیار دقیق و پرسرعت و بدون تغییرات محسوس انجام می شود که هیچگونه راننده خودرو نمی تواند تغییر حالت بنزینی به برقی را احساس کند.

نکته ای که در S500 وجود دارد این است که، خودرو به صورت کامل از حالت برقی به بنزینی  تغییر شرایط نمی دهد زیرا در هر حالت قسمتISG   فعال است و این امکان را به سیستم نمی دهد و نقش ژنراتور را در این خودروها نشان می دهد. طریقه عمل پیشرانه اینطور است که وقتی پیشرانه به دور کافی برسد و سرعت و شتاب مورد نظر را بدست آورد دودی که از اگزوز بیرون می آید باعث گردش توربوشارژ ها می شود و یک سوپاپ مخصوص که در طراحی پیشبینی شده، باعث می شود سوپرشارژ از مدارخارج شده و هنگامی که خودرو به دورهای میانی رسید و به شتاب بالا و گشتاور نیاز داشت سوپر شارژ وارد مدار شده و به توربو شارژ ها برود.

عکس مرسدس بنز s500 سفید هنگام رونمایی

نیرویی که این پیشرانه به وجود می آورد بسیار قوی بوده که انتظارات ما را از یک اتومبیل قوی و پرشتاب برآورده می کند. این پیشرانه قدرتی معادل با 435 اسب بخار و گشتاروری هم اندازه 520 نیوتون متر تولید می کند که این ویژگی برای یک خودرو در حد مطلوبی می باشد.

مقدار گشتاور پیشرانه قبلی که بر S500 قرار گرفته بود تولید می کرد در برابر گشتاور این پیشرانه ای بسیار کمتر بود. نکته ای که باید راجع به اتومبیل های برقی به آن توجه داشته باشید این است که این اتومبیل ها اگرچه از برق تغذیه می کنند اما گشتاور بالایی دارند و نسبت به اتومبیل های درون سوز و بنزینی گشتاور آنها بیشتر است اما ظاهرا اتومبیل هایی که از هر دو گشتاور بنزینی و برقی استفاده می کنند سریع و پر شتاب تر می باشند اگرچه در عرف بازار هنوز راه و فرمول دقیقی برای ارزیابی این موضوع یافت نشده است.

عکس مرسدس بنز سفید s500

تفاوت موتورهای احتراقی و برقی این است که موتورهای برقی با اولین استارت موتور به بیشترین شتاب و دور خود دست پیدا می کنند اما در موتور های احتراقی یا بنزینی بعد از استارت زدن باید زمان مشخصی برای دستیابی به بیشترین گشتاور و شتاب بگذرد . برند مرسدس بنز این ادعا را مطرح کرده است که اتومبیل هایی که او تولید می نماید0تا100 معادل ۴٫۸ ثانیه دارد البته چیزی که در این نوع اتومبیل ها هنوز تغییر نکرده است شتاب بوده که با مدل های قبلی تفاوتی ندارد .

اگر به دانستنی ها در مورد بهترین خودروهای آفرود جهان علاقه دارید اینجا کلیک کنید

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)