تاریخچه کمپانی خودروسازی تسلا

قدمت خودروهای برقی مربوط به اواخر قرن 19 میلادی باز می گردد. ایده استفاده از برق برای نیرو دادن به ماشین ها تا اواخر دهه 90 قرن بیستم زیر سایه سلطنت موتورهای درونسوز از یادها رفت. در این مطلب تاریخچه کمپانی تسلا را مورد بررسی قرار می دهیم.
تاریخچه کمپانی خودروسازی تسلا

با اینکه خودروسازهای قدیمی و برندهای نوظهور مختلفی از اوایل این دهه به تولید خودروهای برقی و یا هیبریدی پاک مشغول شدند، هیچ نامی در طول سه دهه قبل همانند تسلا در این زمینه شهرت پیدا نکرده است. برندی که پیشرفتش را مدیون ساخته و پرداخته ذهن کارآفرینی به نام (ایلان ماسک) است که پروژه‌های بزرگی را از اواسط دهه 90میلادی در جهان تکنولوژی شروع کرده است.

2003-مارتین ابرهارد(سمت راست) به همراه مارک تارپنینگ(سمت چپ) شرکت تسلا را برای شکست پروژه EV1 GM ساختند و توسعه خودروهای برقی و الکترونیکی را راه اندازی نمودند.

2004- ایلان ماسک سرمایه‌گذار اصلی شرکت نوظهور به تیم تسلا پیوست و از فورویه 2004، به عنوان هیات مدیره کارخود را شروع کرد.چندی بعد پروژه اولین خودروی تسلا کلید خورد.

2006-موج جدید سرمایه‌گذاری و تزریق کردن سرمایه به شرکت تسلا توسط ایلان ماسک هدایت می‌شود و مدیران قبلی شرکت‌هایی همانند گوگل و ای بی نیز در تسلا سرمایه گذاری کرده اند.

2008-اولین ماشین ساخته شده توسط تسلا با نام رودستر(ROADSTER) ساخته شد. این خودروی کاملاٌ برقی از روی پِلَتفُرم نسل دوم (Lotos elise) شکل گرفته و به لطف قدرتی برابر با 248 تا 288 اسب‌بخار، توانایی شتابگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این ماشین 3.9 ثانیه است. این خودرو اولین ماشین کاملا برقی با بردی بیش از 320 کیلومتر است.

2009- roadster  توانست در استرالیا رکورد 501 کیلومتر با یک شارژ را بشکند.

2010- تیراژ roadster به هزار دستگاه می‌رسد و تغییرات کلی برای بهتر شدن عملکرد و ظاهر این ماشین انجام می‌شود. roadster تا 2012 در خط تولید خواهد ماند. همکاری تسلا با مرسدس بنز برای ساخت مدل برقی کلاس A با نام E-CELL به پایان می رسد و این مدل به بازار می رود. تسلا حالا درساخت ماشین های برقی استاد شده.

2012- اولین ماشین کاملاً برقی تسلا به اسم مدل S معرفی شد. این سدان لوکس اسپرت، ترکیبی از طراحی آیرودینامیک و تکنولوژی‌ جدید بردی برابر با 539 کیلومتر دارد. از زمانی که این محصول عرضه شد، تا کنون، نرم‌افزار و سخت‌افزار این مدل به‌روزرسانی شده و در بهترین حالت یعنی سری P90D و در حالت Ludicrous، صفر تا صدی بین 2.3 ثانیه تا 2.8 ثانیه ثبت کرده است. در این سال کانسپت مدل X معرفی می‌شود.

2013- همکاری تویوتا و تسلا جهت تولید نسل دوم تویوتاRAV4 EV همکاری با بنز ادامه پیدا می کند و مدل‌های برقی کلاس B و اسمارت نیز عرضه می‌شوند.

2015- Cross over  جدید با نام مدل X معرفی شد. دو درعقب مدل X رو به بالا باز می‌شوند و ایده کلی کابین این ماشین ادامه دهنده راه مدل S است و بیشتر تنظیمات ماشین از طریق مانیتور بزرگی که در مقابل راننده است انجام می شود. قابلیت پیمایش این مدل بین 381 تا 475 کیلومتر است و در سری P90D شتاب 0 تا 100 در کمتر از 3 ثانیه ثبت می‌شود. قیمت این ماشین حدودا 97 هزار دلار است.

2016-سومین ماشین تسلا با اسم مدل3 عرضه شد و همان روز حدود 325 هزار نفر برای خرید این ماشین ثبت نام نمودند. این رقم در سال بعد(2017) 445 هزار دستگاه رسید. تولید رسمی این خودرو در سال 2017 شروع می شود. این خودرو قرار است از مدلS ارزانتر باشد. بخاطر برد 500 کیلومتری این ماشین برای همه مردم قابل استفاده است. قیمت این خودرو 35هزار دلار است.

2017- پیش نمونه خودروی جدید تسلا با نام Semi معرفی می‌شود. این کامیون براساس متعلقات فنی مدل 3 شکل گرفته است. این کامیون بردی بین 480 تا 805 کیلومتر خواهد داشت و قرار است در سال 2020 عرضه شود. و همزمان با همین موضوع پیش نمونه مدل جدید رودستر همزمان با مدل Semi معرفی خواهد شد. خودرویی که قرار است با شتاب خود صفر تا صدی زیر2 ثانیه داشته باشد و از نظر سرعت نیز حداکثر به بیش از 400 کیلومتر برساعت دست یابد.

2018- رودستر شخصی ایلان ماسک به فضا فرستاده شد تا در مدار زمین قرار گیرد.

2019- محصول چهارم تسلا با نام مدل Y که یک CROSS OVER  کوچک است معرفی شد. پِلَتفُرم این ماشین با پِلَتفُرم مدل 3 یکی است و قیمت آن 39 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. رقیب های این ماشین ماشین هایی مثل مرسدس بنزEQC و جگوار i-pace هستند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)