اطلاعات فنی در مورد باک خودرو

بعد از روشن شدن چراغ بنزین چقدر فرصت داریم تا به اولین پمپ بنزین برسیم؟
این موضوع در خودروهای مختلف متناسب با میانگین مصرف سوخت همچنین مقدار سوخت ذخیره در باک، متفاوت است.
در ادامه با ما همراه باشید تا با هم این موضوع را در خودروهای مختلف بررسی کنیم.
اطلاعات فنی در مورد باک خودرو

ابتدا مقداری راجع به کلمه باک صحبت می کنیم این کلمه از زبان روسی الهام گرفته است.باک به مخزنی گفته می شود که داخل آن سوخت نگداری می شود.

هیچ راننده ای علاقه ندارد وقتی که کار ضروری دارد و یا در مسافرت است چراغ های پشت آمپر خودرو اش به خصوص چراغ بنزینش روشن شود. چرا که شاید فرد وقت یا حوصله مراجعه به پمپ بنزین را ندارد و این موضوع ذهن راننده را درگیر می کند.

اگر بخواهیم راجع به یک استاندارد کلی در مورد روشن شدن چراغ بنزین صحبت کنیم بهتر است بگوییم این موضوع در هر خودرو متفاوت است. اما تحقیقات انجام شده میان خودرو ها نشان می دهد ظرفیت باک ذخیره ماشین های خارجی به طور متوسط 2.6 گالن مساوی با 9.8 لیتر است. شما باید مصرف سوخت ذخیره را با مقدار باک ذخیره خودرو خود تنظیم کنید تا بعد از روشن شدن چراغ بنزین در راه نمانید. البته توصیه می شود همواره میزان بنزین موجود در باک را به نحوی مدیریت بفرمایید که سطح بنزین از حدی پایین تر نرود که موجب روشن شدن چراغ بنزین شود. چرا که اغلب در این موارد لجن ها و آلودگی های کف باک توسط پمپ بنزین مکش شده و موجب آسیب رسیدن به این قطعه ی مهم می شود.

حال می خواهیم میزان مصرف 2 خودرو داخلی بدون احتساب ترافیک را با هم مقایسه می کنیم.

پراید

این خودرو به علت استفاده سوخت حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر می تواند بعد از روشن شدن چراغ بنزین حدود 130 کیلومتر را بپیماید.

پژو 206

این خودرو با مصرف سوخت حدود 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر می تواند بعد از روشن شدن چراغ بنزین مسافتی حدود 109 کیلومتر را می پیماید .

مقایسه باک فلزی و پلیمری

دو نوع باک برای خودرو ها طراحی شده است. اولی مدل باک فلزی است که با ورقه های فلزی ساخت می شوند و جوش الکتریکی خورده می شوند.

دومین مدل باک پلیمری است ک با تکنولوژی blow molding ساخته می شود. که از جنس پلیمر سخت است و درزها و اتصالات آن جوش پلاستیک دارند.

با توجه به تحقیقاتی که در دو قاره اروپا و امریکا انجام شده است. دیگر از باک های فلزی برای خودرو های خود استفاده نمی کنند و از باک های پلیمری که دارای راندمان بالایی است استفاده می شود. از باک های فلزی برای خودرو هایی استفاده می شود که در تیراژ پایینی تولید می شوند.

مزایای باک پلیمری نسبت به باک فلزی:

انعطاف‌پذیری در طراحی

یکی از مزیت های این باک ها این است می توان به شکل های مختلفی تولید شوند. این کار باعث می شود فضای بیشتری از بدنه خودرو مورد استفاده قرار بگیرید.

 وزن کمتر باک‌های پلیمری نسبت به باک‌های فلزی

در طراحی این باک‌ها می‌توان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد وزن باک را کاهش داد. کاهش وزن می تواند دو تاثیر عمده بر عملکرد خودرو داشته باشد.

1.کاهش مصرف سوخت: به ازای هر ۵۰ کیلوگرم کاهش وزن خودرو، مصرف سوخت ۲ درصد کاهش می‌یابد.

2.کاهش انتشار آلایندگی

یکی از دلایلی که سازندگان خودرو را به چالش دعوت کرده است پیدا کردن راه حلی برای کاهش میزان سوخت است. به ازای هر 50kg کاهش وزن خودرو انتشار آلاینده به میزان 5 گرم کاهش می یابد. در تولید این باک ها انرژی کمتری استفاده می شود در نتیجه بهره وری بیشتری در سیستم تولید دارند.

استحکام بیشتر در برابر تست ضربه و تصادفات

باک های پلیمری به علت انعطاف پذیری بالایی که دارند در ضربات شدید که در تصادف ممکن است به باک وارد شود تغییر حالت داده و اثر ضربه را دفع می کنند. ولی باک های فلزی در تصادف شدید چون تغییر حالت نمی دهد باعث نشتی باک و یا افزایش فشار سوخت می شوند در نتیجه منجر به انفجار خواهد شد.

 مقاومت بالا در برابر فرسایش، خوردگی و تغییرات محیطی

از دیگر مزایای باک های پلیمری می توان به مقاومت بالا در برابر سوخت های الکل دار و افزودنیهای رایج داخل سوخت ها اشاره کرد. استفاده از باک های فلزی به ویژه آهنی در سیستم های سوخت رسانی که از الکل یا بنزین استفاده می کنند و یا با آب و رطوبت موجود در سوخت در تماس هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که رطوبت موجب خوردگی در این فلزات خواهد شد.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)