چگونه خودروی خود را سالم نگه داریم

رعایت کردن نکات نگهداری خودروهای سواری در سالم ماندن و درست کار کردن آن‌ها نقش به سزایی دارند. در این گزارش به برخی نکات مهم و کاربردی در جهت نگهداری صحیح خودرو اشاره کرده ایم.
چگونه خودروی خود را سالم نگه داریم
  • از رانندگی با سرعت زیاد در جاده های ناهموار یا دارای سنگ ریزه خودداری کنید.
  •  بدنه خودرو خود را همیشه تمییز نگه دارید و از آلوده شدن به مواد روغنی ،جلوگیری نمایید.
  •  از پارک کردن خودرو در فضاهای آلوده، محیط های صنعتی ،کارگاههای ساختمانی،زیر درختان ،انبارهای دارای رطوبت و زیر نور شدید آفتاب خودداری کنید.درصورت ضرورت حتما از چادر خودرو استفاده کنید.
  • بهترین مکان پارک (توقف)خودرو فضاهای سرپوشیده با جریان هوای آزاد است.

لکه های احتمالی، رنگهای مزاحم، قیر و ... را قبل از شست و شوی ، با حلالهای مناسب که به رنگ اصلی خودرو،آسیبی وارد نمیکنند پاک کنید.

  •  نقاطی از خودرو که قابل رویت نیستند مثل زیر گلگیرها را همیشه از رسوبات تمییز کنید تا باعث پوسیدگی بدنه خودرو نشوند.
  •  بعد از انجام رانندگی بعلت وجود نمک و سنگ ریزه در گل ولای و برف ،خودرو را بشوئید.
  •  در صورت نشت آب به صندوق عقب و قسمتهای داخلی ،خودرو آن را حتما خشک کنید.
  •  اگر قسمتهای مختلف متصل به خودرو، در هنگام رانندگی شل شده و باعث ایجاد لرزش و سر و صدا می شود آنها را محکم کنید.
  • تنظیم مداوم درهاو راحت باز و بسته شدن آنها باعث سالم ماندن ستونهای خودرو می شود.
  •  روغن کاری لولاهای مختلف خودرو قفل در پوش موتورو صندوق عقب را بطور مرتب انجام دهید.
  •  از محکم بودن اتصالات موتور بر روی شاسی خودرو (دسته موتور)اطمینان حاصل کنید.
  •  از حمل و نقل اجسام فلزی حجیم مثل کپسول گاز ، در صندوق عقب بدون اطمینان از ثابت ماندن آن و همچنین از حمل سوخت اضافی، در خارج از باک جدا خودداری نمائید.
  •  از حمل بارهای حجیم که مانع بسته شدن در صندوق عقب خودرو می شوند جدا خودداری نمائید.
  • شستن اتومبیل کاری مفرح و دوست داشتنی است. ماشین شما دشمنان بسیاری دارد که برخی از آنها قابل مشاهده و برخی دیگر نیستند.
  • از فضله پرندگان و حشره های مرده گرفته تا شیره گیاهان و آلودگی های موجود در هوا همه مواردی هستند که به رنگ و پرداخت نهایی ماشین آسیب می رسانند. حتی گِل و کثیفی های جاده نیز می تواند به ماشین شما آسیب برسانند.
  • آسان ترین و کم هزینه ترین روش برای سالم نگه داشتن ماشین در طول سال ها، شست‌وشوی آن است. البته شست‌وشو به روش درست. برای اینکه  مانند حرفه ای ها ماشین خود را بشویید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

روش اصولی نظافت خودرو

برق انداختن بدنه ، لاستیک‌ها و داخل ماشین

رعایت نکات زیر هم می‌تواند شما را در پاسخ یافتن سوال چگونه ماشین خود را زیبا کنیم یاری نماید و به تمیز کردن ماشین شما کمک کند.

  • برای برق انداختن ماشین برخلاف توصیه های سنتی به هیچ عنوان از نرم کننده مو استفاده نکنید. نرم کننده‌ها حاوی موادی هستند که میتوانند به رنگ ماشین شما اسیب های جدی وارد کنند.
  • حال شاید سوال شما این باشد که پس با چه محصولی از براقیت رنگ خودرو محافظت کنیم؟

  • پاسخ ساده است! آیا کسی هست که برای مسواک کردن دندان های خود از مایع ظرفشویی و یا تاید استفاده کند؟ بله همانطور که برای دندان از خمیردندان مناسب و با کیفیت استفاده می کنید و برای محافظت پوست از انواع کرم های مناسب و با کیفیت بهره میبرید، برای واکس زدن بدنه ی خودرو نیز میبایست از واکس های تخصصی بدنه خودرو مانند واکس فوری بدنه خودرو تام کلین که حاوی کارناباواکس اصل برزیلی است استفاده کنید.
  • برای شست و شوی چراغ‌های ماشین نیز به هیچ عنوان از جوراب پلاستیکی و خمیردندان استفاده نکنید. همانطور که گفته شد برای این منظور نیز باید از محصول تخصصی مناسب با این کار استفاده شود. که از میان محصولات تخصصی برند تام کلین پولیش شفاف کننده چراغ خودرو را به شما عزیزان توصیه می کنیم.
  • از کیسه‌های زباله که مخصوص ماشین هستند استفاده کنید.
  • چون این کیسه زباله‌ها مخصوص ماشین طراحی شده‌اند، چهره زشتی به ماشین نمی‌بخشند.
  • از خوشبو کننده های مناسب و با کیفیت برای تلطیف هوای داخل خودرو استفاده کنید.

استفاده از زیرسیگاری مخصوص در صورت سیگاری بودن

زیرسیگاری‌هایی که برای ماشین طراحی شده‌اند می‌توانند دو چیز را برای شما به ارمغان بیاورند، البته در صورتی که سیگاری باشید: اول این که طراحی و شکل فوق العاده‌ای دارند که می‌توانند فضای داخلی اتومیبل شما را زیبا و لوکس جلوه دهند.

دوم این که به شکلی طراحی شده اند که از نفوذ بوی بد سیگار به داخل ماشین جلوگیری می‌کنند و ناخودآگاه به شما اجازه نمی‌دهند تا خاکروبه‌های سیگار را از شیشه ماشین بیرون بریزید. پس اگر سیگاری هستید، از این زیرسیگاری‌های مخصوص خودرو استفاده کنید.

روغن موتور خود را چک کنید.بهتر است با تغییر فصل روغن موتور خود را عوض کنید.

خودروی خود را آرام آرام گرم کنید.متاسفانه عموم مردم در فصول سرد بعد از روشن کردن خودرو به صورت درجا خودروی خود را گرم میکنند.در حالی که باید آرام آرام حرکت کنید تا ماشین گرم شود.

مراقب سلامت باتری خود باشید.با ضعیف شدن باتری خودرو,استارت زدن خودرو در فصل سرما با مشکل مواجه میشود و همچنین ممکن است باتری توان کافی برای استارت سر صبح که موتور سرد است را نداشته باشد.

به سیستم ترمز توجه کنید.سیستم ترمز یکی از حیاتی ترین سیستم های خودرو است. ایراد های کوچک در این مجموعه شاید در روزهای افتابی و جاده های خشک خود را نشان ندهد. اما در روزهای برفی و مسیر های لغزنده میتواند حادثه های ناگوار رقم بزند.

به باد و فشایر تایر ها توجه کنید. همان‌طور که می‌دانید، حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم‌ و زیاد می‌شود. برای اینکه باد تایرهای خودروی شما همیشه در وضع مناسبی قرار داشته باشد، باید تنظیم باد خودرو را به ‌صورت دوره‌ای انجام دهید.

از ضد یخ استفاده کنید. یکی از ابتدایی ترین کارها در فصول سرما استفاده از ضد یخ است. البته که ضدیخ باکیفیت و مناسب در تمامی فصول سال می بایست درون قسمت خنک کاری موتور اتومبیل در گردش باشد.
این کار باعث افزایش راندمان این سیستم و محافظت از آن در برابر خوردگی و پوسیدگی می شود.

همواره چراغ های داخل و خارج ماشین را چک کنید.

معاینه فنی را فراموش نکنید. معاینه فنی نقش چک های پزشکی ماشین را ایفا میکند و خیلی مهم است.

مایعات مصرفی ماشین را بصورت دوره ای چک کنید. روغن, ضدیخ, روغن هیدرولیک, روغن ترمز, و روغن جعبه دنده از مهمترین مایعات مصرفی خودرو به حساب می آیند.

برف پاک کن های خود را بازبینی و در موقع مناسب تعویض کنید.برف پاک کن ها اگرچه قطعات ساده ای هستند اما نقش بسیار حیاتی در زمان بارندگی دارند.

و در آخر اینکه همیشه از لنت ترمز های اصلی و با کیفیت استفاده نموده و ترمز دستی خودرو را یک آپشن غیر ضروری حساب نکنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)