تاریخچه اتومبیل رانی در دنیا

در مسابقات اتومبیل رانی، اتومبیل ها با یکدیگر به رقابت می پردازند و هدف اصلی آن ها ثبت سریع ترین زمان ممکن در هر دور از پیست است. بنابراین اتومبیلی که کمترین زمان را ثبت می کرد پیروز میدان می شد.
تاریخچه اتومبیل رانی در دنیا

همچنین هر اتومبیلی که به هر علتی قادر به ادامه مسابقه نبود به اصطلاح گفته می شد این اتومبیل از دور مسابقه خارج شده است. اولین اتومبیلی که از دور خارج می شود در رده بندی در جایگاه آخر قرار می گیرد. ولی در برخی از مسابقات اتومبیلرانی، برنده بر اساس میزان مسافتی که پیموده انتخاب می‌شود. در مسابقات فرمول یک جایگاه راننده بر‌ اساس میزان مسافت پیموده در پیست است.

اولین مسابقه ثبت شده در تاریخ
اولین مسابقه بین 2 وسیله نقلیه موتوری که نیرو حرکتی‌شان از منبع خارجی تأمین نمی‌شد در تاریخ 30 ماه آگوست سال 1867 در ساعت 4:30 دقیقه بامداد رخ داد. در این مسابقه مسافت 13 کیلومتر بین 2 شهر‌اشتون و ترافورد اتومبیل ها پیمودند. اتومبیل ساخته شده توسط  Isaac Watt Boulton، پیروزی را کسب کرد.
اتومبیل دوم در این مسابقه توسط دانیِل آدامسون برای فردی با نام‌ اشمیت ساخته شده بود رانندگی اتومیبل در طول مسابقه توسط خودش انجام شد. گزارش ها نشان می دهد هر دو راننده رقابت نزدیکی با یکدیگر داشته اند. 

اولین مسابقات موتوری
این مسابقات زمانی آغاز شد اولین تومبیل های بنزین سوز اختراع شده بودند.  اولین مسابقه در تاریخ 28 آوریل سال 1887 میلادی توسط سردبیر نشریه پاریسی Le Velocipede ترتیب داده شد.این مسابقه به پیمودن مسافت 2 کیلومتر، بین 2 شهر Neuilly Bridge و Bois de Boulogne برگزار شد. جالب است بدانید که او تنها شرکت‌کننده‌این مسابقه بود در نتیجه برنده یا بازنده‌ای وجود نداشت و به سختی می‌توان اسم آن‌را مسابقه گذاشت. یکی از مسابقات انفرادی دیگر در سال 1891 رخ داد زمانی بود که کمپانی پژو با سه‌چرخه موتوری Type3  که از موتور بنزینی بهره می‌برد، در مسابقه دوچرخه‌سواری مابین پاریس-برست شرکت کردند. اما زمانی‌که‌این اتومبیل 3 چرخه به شهر برست رسیده بود، دوچرخه سوار برنده در پاریس، از خط پایان عبور کرده بود.
Paris-Rouen: اولین مسابقه موتوری تاریخ
در تاریخ 22 جولای سال 1894 میلادی یک روزنامه پاریسی برگزار کرد، این مسابقه در طول تاریخ به عنوان اولین مسابقه موتوری شناخته می‌شود و از آنجایی که بین 2 شهر پاریس و Rouen بود، به مسابقه Paris-Rouen، شهرت پیدا کرد.این روزنامه از‌ این مسابقه با عنوان مسابقه‌ای برای کالسکه‌ های بدون اسب یاد کرده بود که خطرناک نبود، هدایت آن سخت نبود و هزینه بالایی را در بر نداشتند. این مسابقه توانست ذهنیت مردم را نسبت به اتومبیل‌ها تغیر دهد چرا که وسایلی پرهزینه و گران‌قیمتی شناخته می‌شدند که هدایت آنها نیز سخت بود. ‌این مسابقه برخلاف انواع قبلی تعداد یکصد و دو شرکت کننده داشت که با پرداخت هزینه ورودی 10 فرانک در‌ این رقابت شرکت کردند. اتومبیل‌های شرکت کننده در‌این مسابقه از معتبرترین شرکت‌های اتومبیل‌سازی در دنیا که پژو، پنهارد و De Dion بودند، در کنار شرکت‌کنندگان و تولیدکنندگان آماتور شرکت داشتند از میان آنها تنها 25 اتومبیل به مسابقه اصلی راه یافتند.
 محل شروع‌ این مسابقه از Porte Maillot در پاریس بود. کنت Jules Albert De Dion  اولین فردی بود که پس از 6 ساعت و 48 دقیقه، به Rouen رسید. میانگین سرعت او، 19 کیلومتربرساعت بود. وی به ترتیب 3 دقیقه و 30 ثانیه از Albert Lemaitre از پژو، 16 دقیقه و 30 ثانیه از AugusteDoriot از پژو، 33 دقیقه و 30 ثانیه از Rene Panhard از پنهارد و 55 دقیقه و 30 ثانیه از Emile Levassor از پنهارد، سریع‌تر از خط پایان عبور کرد. اما برندگان رسمی‌این مسابقه، پژو و پنهارد بودند چرا که معیارهای پیروزی، 3 معیار سرعت، هندلینگ و‌ایمنی بود.
مسابقات شهر به شهر
اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی فرانسه به صنعت اتومبیل‌سازی و مسابقات اتومبیلرانی تبدیل شد. کلوپ اتومبیل‌های فرانسه (ACF)، تعدادی مسابقه بین‌المللی را تدارک دیده که در بیشتر آن ها محل آغاز مسابقه، پاریس بود و در برخی مواقع، مسیر مسابقه یا مقصد، در سایر شهرهای اروپا قرار داشت.
مسابقات اولیه موفق رالی در اروپا، در سال 1903 پایان یافت، چرا که  Marcel Renault یکی از رانندگان رالی در حادثه‌ای در مسابقه بین پاریس-مادرید، جان خود را از دست داد. در کنار مرگ او  9 تلفات دیگر هم رخ داد. دولت فرانسه بعد از آن برگزاری مسابقات در جاده‌های آزاد را ممنوع کرد.
طولانی‌ترین مسابقه ثبت شده در طول تاریخ با عنوان 1908 NewYork to Paris Race ، از نیویورک شروع شده و در پاریس پایان ‌یافت. 6 تیم از فرانسه،‌ ایتالیا، آلمان و‌ ایالت‌ متحده آمریکا در ‌این مسابقه شرکت کردند که 3 تیم توانستند از خط پایان در پاریس عبور کنند George Schuster آمریکایی سواری بر Thomas Flyer، توانست به عنوان نفر اول این مسابقه را به مسافت غیر قابل باور 35 هزار و 398 کیلومتر، در مدت زمان 169 روز، پشت سر بگذارد و نام خود را در تاریخ ثبت کند.
1910-1950 میلادی
دهه 30 میلادی، شاهد تبدیل اتومبیل‌های گران‌ قیمت به اتومبیل‌های مسابقه‌ای بودند. سازندگانی نظیر آلفارومئو، اتویونیون، بوگاتی، Delage، Delahaye و مرسدس‌بنز، اتومبیل‌های مسابقه‌ای بی‌نظیری را به سبک استریم‌لاین طراحی کرده بودند که قدرت بعضی از آنها به 603 اسب‌بخار هم می‌رسید که با سوپرشارژرهای چند مرحله‌ای میسر شده بود.
اولین مسابقه در 19 ژوئن سال 1949 میلادی، با کمترین تغییرات نسبت به اتومبیل‌های معمولی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند، در ساحل دایتونا در فلوریدا آمریکا برگزار شد.‌ این بخش با نام Strictly Stock شناخته می‌شد اما از آنجایی که اتومبیل‌سازان آمریکایی قادر نبودند سدان‌های خانوادگی را به اندازه لازم سریع و قوی بسازند، ‌این بخش از مسابقات حذف شد.
 پس از جنگ جهانی دوم تا به امروز
بعد از جنگ جهانی دوم مسابقات اتومبیل رانی به عنوان بخشی جداگانه از مسابقات کلاسیک فعالیت خود را ادامه دادند. بعد از گذشت یک دهه تغییرات و اصلاحاتی به منظور افزایش ‌ایمنی و بهبود عملکرد اتومبیل‌ها برای شرکت در مسابقات ایجاد شد. در دهه 60 میلادی اتومبیل‌های مسابقه‌ای اتومبیل‌هایی بودند که فقط با هدف شرکت در مسابقات ساخته می‌شدند. دهه های  50 و 60 میلادی دوران ظهور اتومبیل‌های نیرومندی بود که از شاسی‌های اروپایی و موتورهای حجیم و نیرومند آمریکایی بهره می‌بردند.
اتومبیل‌های مسابقه‌ای Clubmans  با داشتن ویژگی‌های منحصربه‌ فرد از دهه 60 تا دهه 90 میلادی جزو پرطرفدارترین اتومبیل‌ها در کلوپ‌های اتومبیل رانی بود. مسابقه اتومبیل‌های گرند تورینگ دسته 4 و مسابقه دسته 5 اتومبیل‌های تولیدی خاص، از سال 1976 به بعد به فرم اصلی مسابقات اتومبیل‌های اسپرت تبدیل شدند. 

اولین اطلاعات نیسان قشقایی 2021

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)