5 دانستنی جالب در ارتباط با خودرو

دنیای خودرو در کنار نکات فنی و اخبار تخصصی حواشی زیبا و رنگارنگی به همراه دارد. اتفاقاتی که جدا از موضوعات فنی شاید برای شما نیز جذاب به نظر رسد و توجه خوانندگان علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با خودرو را به خود جلب می‌کند.
5 دانستنی جالب در ارتباط با خودرو

کارل بنز خودرو را به تنهایی اختراع نکرد است

کارل در ۲۵ نوامبر ۱۸۴۴ در کارلسروه چشم به جهان گشود. وی افتخار اختراع اولین خودروی مدرن را کسب کرد، او یکی از بنیان‌گذاران کمپانی مرسدس بنز است.  در ۲۹ فوریه ۱۸۸۶ اولین خودروی مدرن جهان توسط مهندس کارل بنز ساخته شد.

شاید برای شمام جالب باشد کارل بنز خودرو را به تنهایی اختراع نکرده است. خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده و هر کدام توسط افراد مختلفی اختراع شده است. به طور مثال موتور احتراق داخلی خودرو  توسط ژوزف نیپس اختراع شده است.

کلمه خودرو به معنی وسیله ای است که خودش حرکت می کند.

خودرو از 30000 قطعه مختلف ساخته شده خیلی جای تعجب ندارد و انتظاری غیر از آن هم نمی توان داشت. اما این نکته زمانی شگفت انگیز می شود وقتی تصور کنیم که 30 هزار عضو چطور منسجم و هماهنگ با هم کار می کنند. کارل بنز فقط تمامی قطعات را در کنار یکدیگر قرار داده و خودرو را اختراع کرده است.

مخترع کروز کنترل فردی نابینا بود

 رلف تیتور در سن ۵ سالگی بینایی خود را از دست می دهد این مخترع نابینا طرفداران بسیاری دارد. اولین اختراع روتور توربین بخار است که در ناوشکن های قایقرانی نیروی دریایی استفاده شده است. رلف تیتور رئیس بتولید کننده قطعات خودرو است.

در جنگ جهانی دوم محدودیت سرعت به علت کاهش استهلاک خودرو  35 مایل بر ساعت بود.  این امر موجب کم و زیاد شدن سرعت خودرو می شد و مشکل بزرگی به حساب می آمد. به همین خاطر این مخترع نابینا تصمیم به اختراع کروز کنترل گرفت و خیلی سریع توانست کروز کنترل را اختراع کند.

 

شرکت ولوو کمربند ایمنیِ 3 نقطه ای را اختراع کرد

یکی از مهم ترین اختراعات خودرو کمربند است. همچنین کمربند ایمنی سه نقطه ای توسط شرکت ولوو، اختراعی بسیار مهم و هوشمندانه بود. 

در ابتدا کمربند های ایمنی دو نقطه ای بودند. بدین صورت که یک نقطه بر روی ستون خودرو و یک نقطه بین دو صندلی بود. این امر سبب می شد در هنگام تصادفات فشار زیادی به قفسه سینه فرد وارد شود. از این رو مهندسین شرکت ولوو برای اولین بار کمربند 3 نقطه ای را طراحی کردند که علاوه بر 2 نقطه فوق کمر بند ثانویه توسط اتصال به پایین ستون خودرو، بدن راننده را پوشش می دهد.

اختراع این کمربند ایمنی تحول بزرگی در صنعت خودرو ایجاد کرد و باعث نجات جان خیلی از افراد شده است.  

چرخ ها 3500 سال پیش از میلاد اختراع شده اند

اختراع چرخ ها به 3500سال پیش از میلاد و در محدوده بین النهرین بر می گردد. و اولین بار برای کوزه گری استفاده شده است.

چرخ ها برای اولین بار در محدوده بین النهرین اختراع شد. اما این قسمت هیجان انگیز ماجرا نیست. قسمت جالب داستان از این قرار است که در واقع هیچ کسی نمی داند که چرخ ها برای چه اختراع شده بودند. و بعد از گذشت 300 سال برای اولین بار در حمل و نقل و ارابه ها بکار رفته است. ولی طبق یافته برخی از محققان احتمال می رود که این چرخ ها در ابتدا برای استفاده در آسیاب ها اختراع شده است.

اولین تصادف تاریخ خودرو، در سال 1891 رخ داد

جان ویلیام اولین وسیله نقلیه تک سیلندر بنزینی را اختراع کرد و سپس با آن شروع به حرکت کرد. پیش بینی می کرد این خودرو حداکثر سرعتی معادل 8 کیلومتر بر ساعت داشته باشد. اما موفق نبود. چرخ خودروی آقای لمبرت به ریشه ی درختی برخورد کرد و خودروی زیبایش واژگون شد و بدین ترتیب اولین تصادف دنیا، 128 سال پیش، با تنها چند کیلومتر بر ساعت که اتفاقا بسیار هم خطرناک بود، به وقوع پیوست.

 

اطلاعات فنی جالب راجع به باک خودرو

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)