فهرست نهایی بهترین خودروی اروپا سال 2020

نبرد برای عنوان بهترین خودروی سال 202 اروپا همچنان ادامه دارد؛ زیرا فهرست نهایی به‌تازگی اعلام شده است. داوران پس از آخرین دور رای‌گیری فهرست نامزدها را از 35 به 7 خودرو رساندند.
فهرست نهایی بهترین خودروی اروپا سال 2020

برای به‌دست آوردن این جایزه، همه‌ی خودروها باید جدید و حداقل در 5 کشور اروپایی فروخته شوند.

فرانک یانسن (Frank Janssen)، رئیس هیئت داوران بهترین خودروی سال اروپا گفت:

این فهرست نهایی، نمایان‌گر مسیر‌ها فعلی توسعه در بازار خودرو است. فناوری برقی‌ خودروها در حال پیشرفت است و همچنین پیشرانه‌های احتراق داخلی بالاترین استاندارد را دارند.

فینالیست‌های بهترین خودروی سال اروپا در سال 2020:

بی‌ام‌و سری 1

فورد پوما

پژو 208

پورشه تایکان

رنو کلیو

تسلا مدل 3

تویوتا کورولا

یانسن اضافه می‌کند:

نمایندگان خودروهای الکتریکی پورشه تایکان و همچنین تسلا مدل 3 هستند. خودروهای برقی وارد بازار انبوه می‌شوند چراکه پژو 208 در نسخه‌ی الکتریکی نیز در دسترس خواهد بود. بی‌ام‌و سری یک نیز نشان می‌دهد که هنوز هم پیشرانه‌های احتراق داخلی پتانسیل بالایی دارند.

اعضای هیئت داوران برای دور نهایی رای‌گیری پایان ماه فوریه (اوایل اسفند) بار دیگر گفتگو خواهند کرد. بهترین خودرو سال 2020 اروپا، در آن جلسه مشخص خواهد شد و در افتتاحیه‌ی نمایشگاه ژنو 2020، در روز 2 مارس (12 اسفند) اعلام خواهد شد.

 

سال گذشته برنده‌ی این رقابت، شاسی‌بلند الکتریکی جگوار I-Pace بود که البته در نهایت بهترین خودروی سال جهان نیز شد.

مسابقه بدون تماشاچی
پژو ۲۰۸ با شکست رقیبانی از تسلا، پورشه، رنو، ب‌ام‌و، فورد و تویوتا به عنوان بهترین ماشین سال اروپا انتخاب شد. بهترین ماشین سال اروپا از سوی شصت روزنامه‌نگار خودرو از ۲۳ کشور اروپایی انتخاب و برنده هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه ژنو اعلام می‌شود.

نمایشگاه ژنو امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در اروپا لغو شد و در نتیجه مراسم اعطای جایزه در سالنی خالی از تماشاگر برگزار شد.

داوران برای انتخاب بهترین ماشین سال به طراحی، راحتی، ایمنی، فن‌آوری، توجه به حفظ محیط زیست و به‌صرفه‌بودن خرید ماشین نمره می‌دهند.

پژو ۲۰۸ که علاوه بر موتور بنزینی و دیزل با قوای محرکه الکتریکی هم به بازار عرضه شده، با کسب ۲۸۱ امتیاز به مقام اول رسید. پس از پژو، تسلا مدل ۳ با ۲۴۲ امتیاز دوم شد و مقام سوم با ۲۲۲ امتیاز به پورشه تایکان رسید.

رنو کلیو هم که رقیب مستقیم پژو است و مانند این ماشین علاوه بر موتور درون‌سوز با موتور الکتریکی هم ساخته می‌شود، چهارمین انتخاب داوران بود. فورد پوما، تویوتا کرولا و ب‌ام‌و سری۱ مقام‌های پنجم تا هفتم را کسب کردند.

قرار گرفتن ماشین‌های الکتریکی در صدر جدول بهترین ماشین‌های اروپا، تغییر مسیر صنعت خودرو در چند سال گذشته را به خوبی نشان می‌دهد.

این ششمین جایزه پژو در ۵۶ سالی است که ماشین سال اروپا انتخاب می‌شود. پژو سه سال پیش با مدل ۳۰۰۸ این جایزه را کسب کرده بود. مدل‌های ۵۰۴، ۴۰۵، ۳۰۷ و ۳۰۸ این کارخانه هم در سال‌های گذشته به عنوان بهترین ماشین سال انتخاب شده بودند.

بررسی کوتاه پژو 208 مدل 2020؛ هاچبک داغ فرانسوی

پژو 208 جدید بر روی پلتفرم ماژولار کوچک گروه پژو سیتروئن موسوم به CMP استوار است که در انواع مدل‌های کوچک‌جثه‌ی برندهایی نظیر دی اس، سیتروئن و اوپل نیز به کار رفته است؛ پژو 308 و اوپل آسترا از جمله این محصولات هستند.

دو پلتفرم از این مجموعه وجود دارد که پلتفرم کوچکتر گروه PSA شامل یک نسخه تمام الکتریکی است و پلتفرم بزرگتر آن شامل نسخه پلاگین هیبرید با قابلیت چهارچرخ محرک می‌شود.

پژو 208 جدید بر روی پلتفرم ماژولار کوچک گروه پژو سیتروئن موسوم به CMP استوار است که در انواع مدل‌های کوچک‌جثه‌ی برندهایی نظیر دی اس، سیتروئن و اوپل نیز به کار رفته است؛ پژو 308 و اوپل آسترا از جمله این محصولات هستند.

دو پلتفرم از این مجموعه وجود دارد که پلتفرم کوچکتر گروه PSA شامل یک نسخه تمام الکتریکی است و پلتفرم بزرگتر آن شامل نسخه پلاگین هیبرید با قابلیت چهارچرخ محرک می‌شود.

فضای داخلی پژو 208 نه تنها بد به نظر نمی‌رسد بلکه برعکس، بسیار خوب است. نوع متریال انتخابی بسیار مناسب بوده و کیفیت بالایی دارد. البته صفحه نمایشگر لمسی به اندازه رقبا دقیق و سریع نیست و برای آن که کنترلگرهای بخاری در آن قرار داشته باشند، دلیلی وجود ندارد.

پژو 208 مجهز به گیربکس دستی از نظر فرمان‌پذیری عملکرد بهتری دارد اما با این وجود، شعاع دور زدن کمی بیش از حد استاندارد است که مهندسان هنوز مشغول کار بر روی آن هستند. سفتی غربیلک فرمان هم نسبتا کم بوده و فرمان بیش از حد سبک است.

نسخه برقی موسوم به e-208 نیز از طراحی داخلی مشابه نمونه‌های احتراق داخلی برخوردار است به جز برخی موارد که وظیفه مانیتورینگ سیستم برقی را بر عهده دارند. اهرم تعویض دنده هم مشابه نمونه های احتراق داخلی طراحی شده است.

مشخصات فنی پژو 208 1.2 GT Line 2020

  • پیشرانه: سه سیلندر، 1.2 لیتری، توربوشارژ
  • توان: 138 اسب بخار، 230 نیوتن متر
  • انتقال قدرت: هشت سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • وزن خالص: 1200 کیلوگرم
  •  حداکثر سرعت: 192 کیلومتر برساعت
  • شتاب صفر تا صد: 9 ثانیه
  • زمان عرضه: ژانویه 2020

نقد و بررسی تسلا 3 مدل 2020: خودرویی متعلق به آیندگان

به گفته کارشناسان تسلا از یک طراحی مینی مالیستی در خارج و داخل اتومبیل استفاده کرده است. اما این به معنای چشم نواز نبودن آن نیست. در نگاه اول تسلا 3 خودرویی از آینده تصور می‌شود و طراحی خارجی آن به شکل عجیبی دلنشین است. برخی از منتقدان به طراحی خارجی تسلا معتقدند در طراحی خارجی این خودرو از المان‌های طراحی پورشه پانامرا استفاده شده است.
همانطور که اشاره کردیم این خودرو از نظر طراحی بسیار محتاطانه و مینی‌مالیستی عمل کرده است، در حالت کلی تسلا را رقیب سرسختی برای آئودی A4 و بی‌ام‌و سری 3 می‌دانند اما حداقل از نظر طراحی خارجی نمی‌توان این رقابت را عادلانه دانست. از نمای روبه‌رو باید گفت تسلا 3 چهره‌ای فضایی دارد، سپرجلو یک‌پارچه با چراغ‌های کشیده در منتهی‌علیه طرفین که نمایی باز از خودرو در روبه‌رو ارائه می‌کند. برآمدگی گلگیرهای جلو حتی از نمای روبه‌رو مشهود است، یک فضای مشبک کوچک و دو ورودی هوای کاملا باریک در طرفین خودور تمام طراحی نمای روبه‌رو را تشکیل می‌دهد. اگرچه می‌توان به‌خوبی فهمید که این طراحی تا چه میزان به آیرودینامیک خودرو مربوط است.
از نمای جانبی حالت آیرودینامیکی خودرو بیشتر مشهود است. تنها نکته مهم در طراحی خارجی از نمای کناری خطوط کارشده روی درب‌هاست.
در مورد طراحی عقب خودرو نیز همان سادگی مطرح است و خبری از تزئینات کرومی و اسپویلر و امثال آن نیست. این مسئله در مورد مدل‌های X و S تسلا نیز صدق می‌کند، به‌نظر می‌رسد برای طراحی این خودرو پر آوازه سادگی حرف اول را می‌زند. دوربین‌های رانندگی آتو پایلوت نیز روی گلگیرهای کناری خودرو نصب شده‌اند. برخلاف مدل‌های S و X، تسلا مدل 3 یک خودروی هاچ‌بک نیست و بنابراین فضای زیادی در قسمت صندوق‌عقب آن وجود دارد. حجم صندوق‌عقب آن 15 فوت مربع است که در مقایسه با صندوق عقب 17 فوت مربعی بی‌ام‌و سری 3 در این مورد از رقیبش عقب مانده است.

به‌گفته کارشناسان تسلا موتورز، هیچ خودرویی نمی‌تواند از نظر طراحی داخلی با تسلا رقابت کند. اگرچه المان‌های مینی‌مالیستی در طراحی داخلی نیز به‌چشم می‌خورد و این یکی از شاخصه‌های تسلا در تمامی مدل‌ها از جمله S و X نیز می‌باشد. اما باید گفت واقعا فضای کابین تسلا 3 به هیچ خودرویی شباهت ندارد. برجسته‌ترین قسمت در طراحی داخلی سقف تمام شیشه‌ای پانورامیک به‌کار رفته در کابین است که احساس آزادی را به سرنشینان هدیه می‌کند. در تسلا 3 شاهد هیچ کلید و کنترلری نیستیم و اکثر سیستم‌ها به‌صورت هوشمند و با اتصال به تلفن همراه و یا توسط صفحه نمایش تمام لمسی 15 اینچی موجود در کنار فرمان هدایت می‌شوند.

موتور تمام الکترونیکی تسلا دارای یک باتری لیتیوم یونی با قدرت 200 کیلووات سرعت است و دامنه حرکت آن حدود 1000 کیلومتر است. این موتور دارای قدرت 260 اسب‌بخاری و گشتاور 307 پوند فوتی است که در این امر نسبت به رقیب سرسختش بی‌ام‌و سری 3 بالاتر قرار گرفته است. در مورد تسلا 3 مدل 2020 باید گفت دو موتور مجزا نیروی گشتاور را به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌کنند. با وجود این موتورها راننده آسوده خاطر خواهد بود که اگر یکی از موتورها از کار بی‌افتد با موتور دیگر می‌تواند مسیر را ادامه دهد.
شتاب اولیه در سرعت صفر تا صد کیلومتر تسلا 3 مدل 2020 چیزی در حدود 3.2 ثانیه است که در این مورد نیز از بی‌ام‌و سری 3 با شتاب 5.6 ثانیه پیشی گرفته است.
نهایت سرعت تسلا 3 مدل 2020 به 168 مایل در ساعت می‌رسد که این مورد در بی‌ام‌و حدود 140 مایل در ساعت است.
موتور این خودرو دارای گارانتی 8 ساله است و تا 120 هزار مایل را شامل می‌شود.

معرفی پورشه تایکان مدل 2020

تایکان 2020 در دو نسخه توربو و توربو S عرضه خواهد شد که هرکدام از آن‌ها از یک جفت موتور برقی بهره‌مند شده‌اند که مجموعاً به ترتیب 616 و 751 اسب‌بخار قدرت و گشتاوری معادل با 850 و 1050 نیوتن‌متر تولید می‌کنند.

پورشه تایکان توربو قادر است ظرف 3 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد درحالی‌که مدل توربو S به تنها 2.6 ثانیه زمان برای انجام این امر نیاز خواهد داشت. در هر دو نسخه پورشه تایکان از مجموعه باتری لیتیوم یون 93.4 کیلووات ساعتی ولتاژ بالا ساخت LG استفاده شده که در کف خودرو جای گرفته و پورشه تایکان توربو را قادر می سازد بسته به شرایط، بین 380 تا 448 کیلومتر مسافت را طی کند. این میزان برای پورشه تایکان توربو S به محدوده کوچکتری محدود شده و به 385 الی 409 کیلومتر کاهش می‌یابد.

بررسی کابین پورشه تایکان

مهمترین نکته کابین پورشه تایکان 2020 که بسیار نوآورانه نیز هست، نصب چهار نمایشگر متفاوت روی داشبورد آن بوده که شامل یک صفحه پشت آمپر دیجیتال، سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایشگری در بخش پایینی کنسول مرکزی می‌شود. خب تا اینجای کار با اتفاق چندان عجیبی روبه‌رو نیستیم هرچند که حضور یک نمایشگر در پایین کنسول میانی چیزی نیست که در هر خودرویی بتوان مشاهده کرد اما مثلاً در مدل‌های جدید آئودی پیش از این چنین چیدمانی را شاهد بوده‌ایم. ولی خبر جالب این است که با سفارش خریدار، در پورشه تایکان 2020 برای سرنشین کنار راننده نیز صفحه نمایش اختصاصی نصب می‌شود. شرکت پورشه هنوز درباره مشخصات این نمایشگر اطلاعات خاصی منتشر نکرده اما اعلام کرده که این نمایشگر باعث می‌شود سرنشین کناری بدون ایجاد مزاحمت برای راننده، به تنظیمات موردعلاقه خود بپردازد.

 

به سراغ سایر نمایشگرها برویم، صفحه پشت آمپر دیجیتال با ابعاد 16.8 اینچ که با فرم جالب منحنی به صورت مستقل و ایستاده نصب شده است. به واسطه استفاده از فیلتر پولاریزه و شیشه واقعی، این نمایشگر به خاصیت ضد انعکاس مجهز شده است. این صفحه نمایشگر قابل تنظیم بوده و در چهار حالت مختلف قرار می‌گیرد: کلاسیک، نقشه، نقشه کامل و پیور (Pure). در حالت کلاسیک با نمایشگری روبه‌رو هستیم که همچون نمونه‌های معمول صفحه پشت آمپر عمل می‌کند درحالی‌که در دو حالتی که نام نقشه را بر خود دارند، اطلاعات سیستم رهیاب به نمایش گذاشته می‌شود. اما در حالت Pure همان‌طور که از معنی نام آن برمی‌آید (خالص)، تنها اطلاعات ضروری هنگام رانندگی به نمایش درمی‌آید که شامل مواردی چون سرعت و علائم رانندگی و سیستم رهیاب خواهد بود

وضعیت باتری‌ها در پورشه تایکان

با توجه به فناوری به کارگرفته شده در این باتری، برای رساندن شارژ آن از 5 تا 80 درصد در حالت سریع، به تنها 22.5 دقیقه زمان نیاز است. البته ایستگاه شارژی که بتواند جریان موردنیاز برای این عمل را تامین نماید فعلاً بسیار کمیاب است و باید به انواع معمول بسنده کرد که در این صورت برای شارژ کامل باتری‌های پورشه تایکان به 11 ساعت زمان نیاز خواهد بود.

اگر علاقه مند به دانستن ترفندهای کاربردی خودرو هستید این مطلب رو از دست ندید

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)